zondag 10 oktober 2010

FRIDAY 8/10 AMSTERDAMNED

In het kader van de multiculturele studie moeten wij natuurlijk lekker veel van de wereld zien. En dat begint natuurlijk bij je eigen land! Want wie iets van de wereld wilt zien, moet ook wel een beetje zijn eigen land kennen. Ik vind het altijd zo belachelijk klinken als mensen zeggen dat ze naar het buitenland moéten omdat Nederland zo'n klein landje is. "Pff, Nederland, dat heb ik nou wel gezien". Ons landje mag dan wel klein zijn, maar die mensen gaan mij toch niet wijsmaken dat ze alle 430 gemeentes en 7.000 plaatsen in Nederland 'wel gezien hebben'.

Om ons te laten zien dat er in dit "kleine" Nederlandje - en zelfs in éen stad - een heleboel culturen zich kunnen bevinden, gingen wij op excursie naar onze multicultikleurige hoofdstad, Amsterdam.
Goodmorning, Tilburg.

Mijn reis begon veel te vroeg vanuit Tilburg Reeshof, wat wordt gezien als aanhangselwijk van Tilburg en dus zelfs een kleiner stationnetje heeft dan Kruiningen-Yerseke en niet eens voorzien is van een kiosk en mij dus 's ochtends niet kan voorzien in mijn broodnodige behoeftes (lees: héle grote bak koffie). Maar wie lang wacht wordt beloond. En die beloning was een heerlijke frappuccino caramel bij de Starbucks, op Amsterdam Centraal.

Frappuccino Caramel & Java Chip

Toen was het tijd voor een tourtje door éen van Amsterdams bekendste musea, het Rijksmuseum (waar ik overigens niet heel veel heb geleerd, behalve dat Rembrandt's vingerafdrukken op de knoopjes van de jas van een mannetje in éen van zijn schilderijen staat. En dat de nachtwacht net zo indrukwekkend is als de Mona Lisa in het Louvre. Niet zo indrukwekkend als ik dacht dus.) Nee, dat Rijksmuseum kon niet echt mijn aandacht vasthouden, integendeel tot de Bijenkorf! Daar gingen we dus ook na de tour door het Rijks' zo snel mogelijk naartoe voor een lekkere lunch!


Bijenkorf break

Na deze heerlijke lunch in het prachtige gebouw van de Bijenkorf was het tijd om naar de fietsen te gaan. Fietsen? Já, we gingen fietsen! Op de beruchtte Yellow Bikes door Amsterdam. Ik had nooit gedacht dat fietsen zo link kon zijn, lekker avontuurlijk, i like!



Hier eindigde onze excursie en gingen we allemaal weer braaf naar huis om vroeg op onze bedjes te liggen. Of toch niet? Nu we toch hier zijn.. waarom zouden we dan onze mooie hoofdstad Amsterdam niet eens op onze eigen manier gaan verkennen!


En ja, dan is het toch heel erg snel weer ochtend!



XXXX,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten